Wie kent het niet, een pakketje ontvangen waarbij de inhoud
beschadigd is tijdens het transport. Vaak met een boze klant als gevolg. Binnen
ons bedrijf was dit echt een groeiend probleem. De standaard kartonnen dozen
die wij gebruikten om onze producten te versturen waren namelijk vaak te groot
en niet opgevuld voor bescherming. In dit artikel lees je meer over hoe wij dit
probleem intern hebben opgelost.
Het probleem
Ons bedrijf gevestigd te Enschede verkoopt namelijk bedrukte
glazen, iets wat heel breekbaar is. Doordat de dozen vaak te groot waren en
niet werden opgevuld met bescherm materiaal zorgde dit voor veel problemen.
Talloze mailtjes van klanten die aangaven dat het product beschadigd was
geleverd. Reden om intern naar oplossing te zoeken: kartonnen dozen op maat met opvul
materiaal.
De oplossing
We kwamen in contact met Wellpack in Enschede, een
familiebedrijf die al sinds 2001 actief is in deze markt. Het probleem werd al
snel duidelijk, de dozen waren te groot en wij gebruikten destijds geen opvul
materiaal om de dozen op te vullen. Wij hebben speciale dozen op maat laten
maken waarbij er ook gekozen is om de producten nog extra in te pakken met
noppenfolie voor extra bescherming tijdens het transport. Wellpack verzekerde
ons ervan dat dit het probleem zou oplossen en de kans op beschadiging tijdens
het vervoeren nu bijna onmogelijk zou zijn.
Het resultaat
De nieuwe kartonnen dozen op maat waren intern in gebruik, nu
was het afwachten of het ook echt het probleem zou gaan oplossen. En zoals ons
al verzekerd was, was dit inderdaad het geval. De eerste 3 maanden was er niet
één beschadiging gemeld! De afgelopen twee jaar zijn er in totaal 3 beschadigde
verzendingen gemeld. Waar dit voorheen gemiddeld op 3 per maand zat. Helemaal
voorkomen kun je natuurlijk nooit, en zeker niet met glas. Voor ons bedrijf was
dit echter de oplossing waar we nu nog steeds zeer tevreden mee zijn.