Problemen bij het verpakken

Wie kent het niet, een pakketje ontvangen waarbij de inhoud beschadigd is tijdens het transport. Vaak met een boze klant als gevolg. Binnen ons bedrijf was dit echt een groeiend probleem. De standaard kartonnen dozen die wij gebruikten om onze producten te versturen waren namelijk vaak te groot en niet opgevuld voor bescherming. In dit artikel lees je meer over hoe wij dit probleem intern hebben opgelost.

Het probleem

Ons bedrijf gevestigd te Enschede verkoopt namelijk bedrukte glazen, iets wat heel breekbaar is. Doordat de dozen vaak te groot waren en niet werden opgevuld met bescherm materiaal zorgde dit voor veel problemen. Talloze mailtjes van klanten die aangaven dat het product beschadigd was geleverd. Reden om intern naar oplossing te zoeken: kartonnen dozen op maat met opvul materiaal.

De oplossing

We kwamen in contact met Wellpack in Enschede, een familiebedrijf die al sinds 2001 actief is in deze markt. Het probleem werd al snel duidelijk, de dozen waren te groot en wij gebruikten destijds geen opvul materiaal om de dozen op te vullen. Wij hebben speciale dozen op maat laten maken waarbij er ook gekozen is om de producten nog extra in te pakken met noppenfolie voor extra bescherming tijdens het transport. Wellpack verzekerde ons ervan dat dit het probleem zou oplossen en de kans op beschadiging tijdens het vervoeren nu bijna onmogelijk zou zijn.

Het resultaat

De nieuwe kartonnen dozen op maat waren intern in gebruik, nu was het afwachten of het ook echt het probleem zou gaan oplossen. En zoals ons al verzekerd was, was dit inderdaad het geval. De eerste 3 maanden was er niet één beschadiging gemeld! De afgelopen twee jaar zijn er in totaal 3 beschadigde verzendingen gemeld. Waar dit voorheen gemiddeld op 3 per maand zat. Helemaal voorkomen kun je natuurlijk nooit, en zeker niet met glas. Voor ons bedrijf was dit echter de oplossing waar we nu nog steeds zeer tevreden mee zijn.